Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشین سنگ چاپ بازیگر مطرح سینما و تلوزیون ایران گفت: خلاقیت و دقت عمل هنرمندان پس از انقلاب موجب مطرح شدن سینمای ایران در جهان شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افشین سنگ چاپ بازیگر مطرح تئاتر سینما و تلویزیون ایران در خصوص پیشرفت های سینمای ایران پس از انقلاب به صبح زاگرس گفت: هر چند هنر از سیاست جدا است ولی مسلماً پیشرفت سیاسی و استقلال سیاسی یک کشور تأثیر بسزایی در پیشرفت هنر به خصوص در زمینه سینما و تلویزیون آن کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: هر چند که هنرمندان سعی می‌کنند کمتر در مسائل سیاسی ورود کنند و بنده به شخصه با سیاست کاری ندارم ولی باید گفت انقلاب سال ۵۷ یکی از مهمترین اتفاقات کشور بزرگ ایران در طول تاریخ بوده است، مردم ایران به دلیل نارضایتی از وضع موجود در سال ۵۷ انقلاب کردند و انقلاب مردمی او را شکل دادند.

این هنرمند که هم اکنون در حال ضبط چند برنامه تلویزیونی و سینمایی است گفت: بررسی دلایل پیشرفت ایران پس از انقلاب یک بحث تخصصی و زمان بر است که نیاز به بحث کارشناسی دارد و در تخصص من نیست ولی در همین حد می‌گویم که دقت نظر و جذابیت فکری بازیگران و بخصوص کارگردان های ایران پس از انقلاب موجب معرفی سینمای ایران به جهان شد.

افشین سنگ‌چاپ افزود: در سالهای اخیر جشنواره های زیادی فیلم های ایران را پذیرا بودند و فیلم و سینمای ایران در جشنواره های مطرح دنیا حضور پیدا کرد که این نشان از دقت دید هنرمندان است که منجربه و قوی بودن ساختار و محتوا شده است.

وی با اشاره به اینکه ما مملکت بکر و دست نخورده ای داریم گفت: ایران جذابیت های منحصر بفرد خود را دارد و دنیا دوست دارد بداند در ایران چه اتفاقی می افتد، از طرفی دقت عمل هنرمند بسار مهم است، نوع زندگی و نوع آموزش هنرمند و تیزبینی هنرمند باعث شده سوژه هایی کار شود که برای جهان تازگی دارد و می‌بینیم که فیلم هایی که با این نگاه ساخته می شوند در جشنواره ها مطرح می شود.

این هنرمند توانای کشور افزود: عوامل زیادی در پیشرفت سینمای ایران دخیل بوده است و نمی توان از توان و هنر هنرمندان قبل از انقلاب نیز غافل شد اما امکانات و فراهم بودن شرایط و تجهیزات و زیرساخت ها در سال های اخیر موجب پیشرفت هنر و سینمای ایران شده است.

سنگ چاپ بیان کرد: پیشرفت هنر در ایران محدود به سینما و تلویزیون نمی شود بلکه پیشرفت در موسیقی و سایر زیر شاخه های هنر در کشور رشد فزاینده ای داشته است و تجهیزات و نوع نگاه هنرمندان در آن بی تاثیر نبوده است.

وی بابیان اینکه هنرمندان سعی می‌کنند خود را از سیاست دور نگه دارند گفت: سیاست زدگی آفت هنرمند است ولی هنرمند مردمی خود را همراه مردم می داند نباید فراموش کنیم دلیل محبوبیت یک هنرمند مردم آن کشور است، در واقع این مردم هستند که به یک هنرمند محبوبیت می بخشند، پس از انقلاب نیز هنرمندان و کارگردان‌هایی با تفکرات جدید و تجهیزات بروز وارد سینمای کشور شد که در مطرح شدن سینمای کشور در جشنواره ها تاثیرگذار بوده است.

 وی در پاسخ به این سوال که چقدر نقدهایی که در مورد بازی‌هایتان گفته می‌شود، برایتان مهم هستند؟ گفت:طبیعتا خیلی. البته نقدی که واقعا نقد باشد و نه غرض‌ورزی. مخاطبان تلویزیون، خیلی خوب ما را می‌بینند و نقد می‌کنند و اگر این نقد‌ها نباشد ما هرگز نمی‌توانیم خودمان را ویرایش کنیم.

افشین سنگ‌چاپ (زادهّ ۱۳۴۷ در تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر از یک خانواده با اصالت گیلانی در خیابان ۱۷ شهریور تهران به دنیا آمده و در محله نظام‌آباد بزرگ شده‌است، سنگ‌چاپ دارای مدرک لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر است. او همچنین از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴ در مدرسه هنر و ادبیات صداوسیما به تحصیل پرداخته است،افشین سنگ‌چاپ برخلاف نقش‌های منفی‌ای که تا به حال در سریال‌های مختلف ایفا کرده، کارش را با کارهای کودک و نوجوان آغاز کرده است. او عروسک‌گردان مجموعه چاق و لاغر و کارهای دیگری در این زمینه بوده است.

افشین سنگ چاپ در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کند؛ از دستیاری کارگردانی گرفته تا بازیگری و بازیگردانی. افشین سنگ‌چاپ سال ها به عنوان دستیار با سیروس مقدم همکاری کرد و در برخی از آثار او نیز بازی کرد که از میان آنها می‌توان به سریال پرواز در حباب اشاره کرد.   انتهای پیام/  

منبع: دانا

کلیدواژه: افشین سنگ چاپ سینمای ایران پس از انقلاب جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشی‌های هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازی‌های موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شده‌اند. یکی از این بازی‌ها «امپراتور‌های قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: لطفا درباره بازی «امپراتور‌های قلابی» توضیح دهید.

رضایی: نخستین و اصلی‌ترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتور‌های قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ می‌کند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر می‌کنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی می‌کنند مدام مزاحم هم می‌شوند به نوعی فکر می‌کنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهم‌زده هستند. 

هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید

آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازی‌ها چیست؟

رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازی‌ها این است که هم می‌توانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوال‌ها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه می‌توانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابت‌های در فستیوال منا با حضور بازی‌های مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.

                   

آنا: این بازی چقدر در بین گیمرها طرفدار دارد؟

رضایی: این نوع بازی‌های ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد،مخاطب‌های خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است، اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی می‌کند دوست دارد یک بازی را به‌سرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالی‌که بازی‌ها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهند.

مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان

آنا: هدف شما از بازی‌سازی چیست؟

رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی می‌سازم. بنابراین در درجه اول بازی می‌سازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازی‌های ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازی‌هایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازی‌ها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نماد‌های ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفت‌و‌گویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.

آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازی‌سازی چه جایگاهی دارد؟

رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازی‌های موبایلی نیستم، اما وضعیت بازی‌های موبایلی در ایران خوب است و بازی‌های کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی ساز‌های ایرانی در عین حال که شرکت‌های بزرگی نیستند و حمایت‌های چندانی نداشتند اما بازی‌‎های خوبی ارائه کردند.

ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان

آنا: با چه چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟

رضایی: چالش شخصی من پیاده‌سازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازی‌های جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازی‌سازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شده‌اند. این حمایت‌ها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتی‌گیر قهرمان می‌شود چقدر در رسانه‌ها مطرح می‌شود. درحالی‌که یک بازی‌ساز در رسانه‌ها دیده نمی‌شود. اگر تبلیغات و حمایت‌های کافی صورت بگیرد ما می‌توانیم بازی‌ها را با قیمت‌های بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینه‌براست و نیازمند تأمین مالی است.

اگر بخواهیم انیمیشن‌ها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازی‌سازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح می‌دهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان می‌برد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.

دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟

مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی می‌کرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین هدفم در بازی‌سازی بالابردن نام ایران در جهان است
  • مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • رئیس سازمان سینمایی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • خزاعی: تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد